Lapin yliopiston
luokanopettajakoulutuksessa opiskelijoilla on ollut vuodesta 2015 alkaen
mahdollisuus hakea luontokasvatuspainotteiseen koulutusohjelmaan (Luka). Koulutuksen päämääränä on kouluttaa
luokanopettajia, jotka ymmärtävät luonnon merkityksen inhimilliselle kasvulle
ja oppimiselle. Tavoitteena on kehittää opiskelijoiden luontokasvatuksen
toteuttamisessa tarvittavia tiedollisia, taiteellisia ja taidollisia valmiuksia.
Lisäksi halutaan vahvistaa opiskelijoiden valmiuksia toteuttaa
luontokasvatukseen liittyviä pedagogisia projekteja, joissa heillä on
mahdollisuus tutustua lähiluontoon ja pohjoiseen kulttuuriin. Luontokasvatuksen
ydinasioita ovat paikallisuus, yhteisöllisyys, moniammatillinen yhteistyö,
tutkimus- ja kehittämistoiminta sekä monialaiset oppimiskokonaisuudet ja
laaja-alainen osaaminen.
Lapin yliopiston tunnuslause ”Pohjoisen puolesta maailmaa varten” kuvaa hyvin, mihin Lapin yliopiston
luokanopettajakoulutuksen opiskelijoita ja Lapin yliopiston harjoittelukoulun
oppilaita pyritään ohjaamaan.
Luontokasvatuspainotteisen
luokanopettajakoulutuksen opiskelijat (Luka-opiskelijat) ovat opiskelleet
ohjatuissa harjoitteluissa Lapin yliopistonharjoittelukoulussa luontokasvatusta
painottavissa luokissa. Luokkien oppilaiden opiskeluympäristöihin kuuluvat
paitsi luonto, myös rakennettu lähiympäristö sekä ympäröivän yhteiskunnan
kulttuuri ja yhteisö. Yhteistyökumppaneina ovat tiede- ja luontokeskusten
(Arktikum ja Pilke) lisäksi museot (esim. Maakuntamuseo), kirjastot (esim.
Lapin maakuntakirjasto), yritykset ja muut yhteisöt. Fyysiset oppimisympäristöt
laajenevat omasta luokasta ja kouluympäristöstä koulun ulkopuolelle
lähiympäristöön ja lähiseudun luontokohteisiin.
Luontokasvatuksen tavoitteet nousevat uuden
opetussuunnitelman 2014 (Opetushallitus 2014) perusteista ja ympäristöopin
tavoitteista sekä monialaisista että laaja-alaisista oppimisen tavoitteista.
Lisäksi luontokasvatuksen tavoitteisiin vaikuttaa koulumme opetussuunnitelmaan
jo kauan kuulunut retkeilykasvatus.
Retkeilykasvatuksella on ollut
koulussamme pitkät perinteet. Siihen osallistuvat koulumme kaikki oppilaat.
Tavoitteena on tarjota oppilaille myönteisiä luontokokemuksia, lisätä
luontotietämystä sekä kehittää erilaisia erätaitoja. Lisäksi pyritään
kehittämään oppilaiden luontosuhdetta siten, että heistä tulisi luontoa
huomioonottavia ja kaikin puolin ympäristövastuullisia toimijoita. Vastuun
ottamisen opettelu sekä retkeilyyn liittyvät tiedot ja taidot laajenevat
sisällöltään oppilaiden edetessä vuosiluokalta toiselle. Retket toteutetaan
joustavasti syksyisin luokka-astekohtaisten suunnitelmien mukaan.
Luka-opiskelijat ovat osallistuneet harjoitteluluokkiensa mukana syysretkille.
Luontokasvatuksen keskeisenä
tavoitteena on ympäristötietoisuuden kehittyminen. Yhtenä ympäristöopin
opetuksen tavoitteena vuosiluokilla 3–6 onkin ohjata oppilaita toimimaan ja
vaikuttamaan lähiympäristössään ja -yhteisöissään ja arvostamaan kestävän
kehityksen merkitystä (T3). (Opetushallitus 2014, 240.) Ympäristötietoisuus
tarkoittaa sitä, että oppilas on motivoitunut ja hänellä on tietoa ja taitoa
toimia kulttuuri- ja luonnonympäristön kannalta myönteisesti (Harju-Autti ym.
2011; Ympäristöministeriö 2015.) Luontokasvatuksen yhtenä keskeisenä
tavoitteena on ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja
retkeilemään luonnossa ja rakennetussa ympäristössä (T9). Oppilasta
rohkaistaan muodostamaan kysymyksiä sekä käyttämään niitä havaintojen,
suunnitelmien, tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana (T4,5). Luonnossa
toimiminen innostaa kokeilemaan, keksimään ja luomaan uutta yhdessä
tekemällä. Lisäksi pyritään kannustamaan oppilasta edistämään hyvinvointia
ja turvallisuutta vastuullisesti ja itseään suojellen (T7,8). Luontokasvatus,
erityisesti kummiluokkatoiminnan avulla, tarjoaa oppilaalle mahdollisuuksia
harjoitella ryhmässä toimimista erilaisissa rooleissa ja
vuorovaikutustilanteissa. Se myös innostaa oppilasta ilmaisemaan itseään ja kuuntelemaan
muita sekä tukee oppilaan valmiuksia tunnistaa, ilmaista ja säädellä
tunteitaan (T10). Luontokasvatuksessa ohjataan oppilasta maantieteelliseen
ajatteluun, hahmottamaan ympäristöä sekä harjaannuttamaan kartankäyttö- ja
muita geomediataitoja (T16). Tärkeää on
myös opastaa käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa,
käsittelyssä ja esittämisessä (T11). Monipuolinen lähiympäristöön
tutustuminen luontokasvatuksen avulla ohjaa oppilasta luonnon tutkimiseen,
eliöiden ja elinympäristöjen tunnistamiseen ja ekologiseen ajatteluun (T15).
(Opetushallitus 2014, 240 - 241.)
Teksti: Anita
Haataja ja Sinikka Sivula-Chavez
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti